Stress

Kas tas ir?

Stress ir normāla ķermeņa reakcija pret dažādiem kairinātājiem, piemēram, draudiem, uzbudinājumu, uztraukumu, radušos problēmu u.c. stresa izraisītājus sauc par stresoriem – tos var iedalīt pozitīvajos un negatīvajos. Pozitīvie ļauj veiksmīgāk koncentrēties, sasniegt labākus rezultātus, savukārt negatīvais stress izraisa problēmas – tas iespaido labsajūtu, grauj veselību un spēka resursus. Stresori var būt dažādi – sākot ar apgaismojumu, troksni un beidzot ar verbālo un neverbālo valodu, intonāciju, mīmiku un acu skatienu. Stress var rasties arī tad ja jebkurš stimuls mainās vai – gluži pretēji – ir vienveidīgs un nemainās. Ilgstošs stress ir cēlonis daudzām nopietnām slimībām. Jo ilgāk ir stresora iedarbība uz cilvēku, jo tas kaitīgāks.

Interesanti!

Stresu iedala veselīgajā stresā – tas ir eistress, un kaitīgajā stresā- tas i distress.

 

Galvenie simptomi

  • Emocionālie: aizkaitināmība, nemiers, miega traucējumi, depresija, grūtsirdība, atsvešināšanās, spēku izsīkums, attiecību problēmas ģimenē;
  • Izzinošie jeb kognitīvie: grūtības koncentrēties, atcerēties, apgūt jauno, pieņemt lēmumus;
  • Uzvedības: narkotiku, alkohola un tabakas lietošana, destruktīva rīcība;
  • Fizioloģiskie: problēmas ar mugurkaulu, pazemināta imunitāte, sirds problēmas, asinsspiediena paaugstināšanās, problēmas ar gremošanas sistēmu, izmaiņas ēšanas režīmā.

Ārstēšana

Nemedikamentozās metodes:

 Katram cilvēkam var būt sava metode, kā tikt galā ar stresu. Pārsvarā tās var klasificēt kā nemedikamentozās metodes.

Šajā gadījumā var palīdzēt:

  • Fiziskas aktivitātes – pēc emocionālās pārslodzes nav nekā labāka par fizisku nogurumu. Regulāra sportošana, darbi lauku sētā, izbrauciens ar velosipēdu, skriešana, soļošana, nūjošana u.c. būs labs ārstnieciskais līdzeklis.
  • Pilnvērtīgs miegs.
  • Relaksējoša atpūta kopā ar tuviniekiem.
  • Jebkura patīkama nodarbe, kas sagādā prieku – sākot no tamborēšanas līdz filozofijas domubiedru grupu apmeklējumiem.
  • Alkohola, cigarešu un citu atkarību izraisošu vielu lietošanas ierobežošana.
  • Pareiza un sabalansēta ēdienkarte ar daudz augļiem un dārzeņiem.
  • Laiks un telpa, kur pabūt vienatnē ar sevi un sakārtot savas prioritātes dzīvē. Uzraksti tās uzskatāmi uz lapas un vajadzības gadījumā turi to acu priekšā.
  • Sava sociālā tīkla stiprināšana – iemācies uzticēties apkārtējiem, izveido sev tuvo cilvēku loku, kuriem var uzticēties. Tas ir jāņem vērā ne tikai mājās, bet arī darbā – lai ir sava komanda, kurai uzticēties.
  • Ūdens procedūras – peldēšana baseinā, zemūdens masāžas.

Stresa mazināšanai var izmantot augu valsts preparātus, tējas, kas satur baldriāna saknes, māteres lakstus, piparmētras lapas u.c. http://pilsaptieka.lv/lv/search/stress



Pievieno savu komentāru




captcha
 

Ievadi cenu

Tie ir